Recenzie: Lumea interioară a traumei, Donald Kalsched

Multumim Editurii Herald pentru cartile oferite si colegei noastre Roberta Carolina Trif (http://psihoterapie-dezvoltarepersonala.ro/) pentru recenzia de mai jos:

Mecanismele noastre de apărare sunt ca niște cărămizi pe care e folosim să construim ziduri de apărare, cetăți, turnuri. Dar, dacă la început zidul, turnul are rolul de a ne apăra de cei din exterior, de a ne ajuta să ne păstrăm intact tot ceea ce este mai profund, vulnerabil și sfânt în noi, sfârșește totuși prin a deveni un simbol al izolării și al unei vieți netrăite. Singuri în turn! Bucăți sănătoase, vitale din noi ajung să fie strivite și zidite ca Ana lui Manole. Rămân totuși vocile lor pe care le putem auzi din când în când plângându-și suferința și manifestându-și dorința de a fi scoase la lumină. Cam despre asta vorbește Donald Kalsched în Lumea interioară a traumei. Este o lucrare de specialitate și în același timp o carte de suflet și despre suflete prin intermediul căreia autorul își afirmă crezul profesional și prezintă, extrem de coerent și captivant, modul în care funcționează tandemul conștient-inconștient.

Autorul este analist jungian și profesor (Institului Jung din New York). Folosindu-se de practica sa reușește să redefinească într-un anumit sens teoria despre funcționarea psihică în cazul unor evenimente traumatice majore. Subliniază, folosindu-se studii de caz relevante, ambivalența Sinelui în dinamica Salvator-Persecutor. Kalsched are drept punct de pornire opera lui Carl Gustav Jung dar și munca continuatorilor săi – analiști jungieni de succes , autori ai unor relevante lucrări de specialitate în domeniu (E. Neumann, L. Stein, M. Fordham, J. Hillman, J Beebe, M. L. von Franz ș.a). O mare influență asupra abordării sale inedite o au, însă, și lucrările unor freudieni prolifici (S.Ferenczi, D. Winnicot ș.a) despre ale căror teorii vorbește de-a lungul cărții. Dincolo de toate aceste detalii tehnice, lucrarea sa este una despre profunzimile ființei, despre covârșitoare influența a suferinței asupra individului, despre cum lumea interioară invadează și copleșește uneori până la invalidare lumea exterioară, și despre cum – așa cum spunea Jung undeva – nimic nu este în afara psihicului.

Construită pe două părți, lucrarea pare a fi o oglindire a modului în care este structurat în general un travaliu psihoterapeutic jungian: pornind de la specific și încheind cu generalul, de la individual la colectiv. Astfel că: Partea întâi cuprinde 6 capitole intitulate sugestiv (Lumea interioară a traumei în forma ei diabolică, Alte ilustrări clinice ale sistemului, Dialogul dintre Freud și Jung despre lumea internă a traumei, Contribuțiile lui Jung la formularea unei teorii a sistemului de autorîngrijire, Contribuții jungiene suplimentare, și Teoria psihanalitică a sistemului de autoîngrijire) și se axează pe munca în cabinet și pe fundamentele teoretice ale muncii sale.

Cea de-a doua parte are 4 capitole precedate de o scurtă dar esențială introducere – Introducere la parta a doua. Basmele și încarnarea în două etape a Sinelui; Rapunzel și sistemul de autoîngrijire; Psyche și daimonul iubit; Pasărea lui Fitcher și latura întunecată a Sinelui, Prințul Lindworm și transformarea daimonicului prin sacrificiu și alegere – în care găsim descrierea unor procese psihice general-umane: Ceea ce este sus e și jos, ceea ce este jos este și sus (principiul corespondenței în filosofia hermetică). Mitul personal al fiecăruia dintre noi, micul mit se adaugă patrimoniului mondial și creează peste veacuri Marele Mit, marea Mitologie.

Titlul e aproape poetic și reușește să suprindă aproape perfect realitatea din cabinet – trauma este exclusiv interioară, realitatea noastră este una extrem de personală, este ceea ce simțim/gândim/intuim și aproape nimic altceva. Subiectivul, interiorul este, fără doar și poate, cel care ne dictează traiectoria în viață. Conștiința, deși esențială, este o biată însuliță plutind pe vastul și nemărginitul ocean reprezentând inconștientul.

Studiile de caz pe care autorul le prezintă în prima parte sunt pe cât de interesante din punct de vedere clinic pe atât de dureroase. Sunt poveștile de viață ale unor oameni care au găsit în psihoterapie și psihoterapeut un mod de a da sens durerii și o șansă de a se reclădi din temelii. Aflăm aici chestiuni relevante despre psihic, despre inconștient, despre funcționarea inseparabililor poli Eu- Sine, despre traumă, despre funcționarea ambivalentă și paradoxală a psihicului, despre traume, despre cum suntem și devenim, despre cum se țes destinele.

Cea de-a doua parte este dedicată analizei (în cheie jungiană) de basm. Autorul folosește basmul drept exemplu al modului în care funcționează psihicul. Basmele (ca și miturile) nu doar că dau sens individului și experienței sale de viață (prin crearea de paralele și analogii dintre colectiv și individual) ci îi oferă și soluții salvatoare, chei de a depăși situații dificile din viață. Folosirea acestei tehnici psihoterapeutice (amplificarea) ajută la inserarea individului si individualului în colectiv, i se oferă acestuia locul bine meritat în lume, în istoricitatea lumii, în coerența spațio-temporală, în poveștile cu oameni de când lumea și pământul.

Poate fi citită această carte și de persoane care nu au de-a face cu psihologia?!? Aș spune că poate fi citită dar ar fi înțeleasă doar într-o foarte mică măsură. Cred că este dificil de citit chiar și de psihologi sau psihoterapeuți care nu sunt familiarizați cu teroriile jungiene. Poate fi însă un manual excelent pentru viitorii profesioniști dar și o lectură deosebit de interesantă pentru oricine caută răspunsuri cu privire la psihic, suflet si dinamică interioară. Tocmai din acest motiv, cred că poate fi citită de oricine este pasionat necondiționat de suflet, de oricine este în căutarea unor răspunsuri pe care nu le-a găsit până acum în altfel de cărți de psihologie, de oricine caută sens în propria viață și în propriile răni.

În concluzie, Lumea interioară a traumei este o lucrare de specialitate de mare valoare pentru cei care încep să profeseze și nu numai, este cumulul de experiență și know-how ale unui profesionist care alege să-și împărtășească rezultatele muncii de-o viață. În aceeași ordine de idei, cartea în discuție este o prezentare detaliată a procesului psihoterapeutic așa cum se petrece el încabineteul unui psihoterapeut jungian, o poveste frumoasă și tristă despre oameni care suferă din pricina unor evenimente inimaginabile, o carte despre realitatea traumei și despre funcționarea ambivalentă și paradoxală a psihicului.

Cazurile sunt fascinante, analiza de basm si mai și … așa că vă doresc mult spor la citit!