Satori – mari maestri Zen la Editura Herald

Satori_Mari_Maestri_zen_persp_nou_mareAparitie editoriala la Editura Herald: Satori – mari maestri Zen, selectie de texte de Etienne Zeisler si Taisen Deshimaru.

Adesea oamenii intreaba: “De ce faceti zazen? Cu ce scop va asezati? Care este beneficiul acestei activitati?”. Maestrul Deshimaru ii ironiza deseori pe cei care il intrebau in permanenta de ce? de ce? de ce? El povestea: “Cand eram tanar, i-am pus aceeasi intrebare lui Kodo Sawaki si el mi-a raspuns: «Zazenul nu foloseste la nimic». Acest raspuns mi-a decis viata. M‑am gandit atunci ca este demn si uimitor sa faci toate aceste eforturi fara nici un scop, caci viata spirituala cea mai inalta nu poate fi atinsa decat atunci cand nu mai exista nici cautarea profitului, nici teama de a pierde.”

In ceea ce priveste intrebarea “De ce practicati zazen?”, nu poate fi vorba de un ras­puns sincer decat in una din cele trei ipostaze: din calcul sau interes, din obligatie sau datorita unei minti complicate. Numai cand toate “de ce”-urile sunt uitate in mod natural, zazenul devine zazen si exprima automat forma sa maiestuoasa.

Kodo Sawaki spunea: “Oamenii sunt complet incurcati in iluziile lor si nimic nu arata mai clar nascocirile lor derizorii decat zazenul. Cand transcendem complicatiile realitatii, ne contemplam propria viata din perspectiva elevata a unei lumi infinite.” – Etienne Mokusho Zeisler

Aceasta carte nu este una obisnuita. Ea a aparut datorita lui Buddha. In mod inconstient, natural, s-a nascut de la sine. Cartea contine scurte texte prezentand viata unora dintre marii maestri ai Zenului. In toate scrierile Zen aflam povestea tiglei, despre care Mokusho Zeisler a notat urmatoarele: “Nici un invatat nu va crede ca Nangaku vorbea serios atunci cand spunea ca slefuieste tigla pentru a face din ea o oglinda, si totusi acest punct este esenta invataturii pe care o transmite lui Baso.”

De ce ar trebui sa ne limitam gandirea la gandurile mediocre? Daca omul de rand nu vede intr-o tigla decat o bucata de pamant ars, nu va vedea niciodata natura lui Buddha in cineva. In definitiv, Dumnezeu nu a creat omul din tarana? Aceasta privire noua, aceasta metamorfoza totala a mintii este tocmai zazenul. Cand exista zazenul trans­mis corect, toate tiglele si toate fenomenele se reflecta in el liber, iar aceasta minte este atunci Buddha.

Intelepciunea lui Buddha este la fel, “ea tasneste din viata, trecand prin toti porii pielii, iar lumina ei lumineaza intregul univers”. Nici o actiune constienta nu o poate imblanzi si nici o norma nu o poate limita. Acesta a fost si sensul ultimelor cuvinte ale lui Baso. La sfarsitul vietii, el a spus unui calugar care-si facea griji din cauza sanatatii lui: “Buddha cu fata de soare, Buddha cu fata de luna.” Buddha cu fata de soare traieste pe lume o mie opt sute de ani, Buddha cu fata de luna numai o zi si o noapte. Cat de lunga este in realitate viata unui Buddha? Baso nu a mai adaugat nimic, a facut baie, s-a asezat in zazen si a murit.» – Maestrul Myoken

Selectia textelor, notele si comentariile apartin lui Etienne Zeisler si Taisen Deshimaru; traducerea si ingrijirea editiei romanesti sunt realizate de Radu Ciocanelea.

Taisen Deshimaru, succesor al maestrilor transmisiei, a venit in Europa in 1967 pentru a aduce Zenul adevarat. Prieten spiritual si maestru respectat, el si-a consacrat intreaga forta, toata energia sa, educarii numerosilor sai discipoli. A scris cateva carti: Zazen, practica Zenului; Inelul Caii: Testamentul unui Maestru Zen; Intrebari pentru un Maestru Zen; Zen adevarat; Vocea din vale etc. La 30 aprilie 1982 a decedat, lasand mostenire urmasilor esenta invataturii sale si misiunea de a transmite la randul lor practica Zenului adevarat.

Etienne Zeisler s-a nascut in 1946 la Budapesta. Putin timp dupa nasterea sa, familia lui s-a mutat in Franta. Acolo el avea sa devina unul din primii discipoli ai Maestrului Deshimaru. Dupa moartea lui Taisen Deshimaru, Zeisler ramane sa conduca sangha (comunitatea practicantilor de Zen) pana la moartea sa, pe data de 8 iunie 1990.

Adesea oamenii intreaba: “De ce faceti zazen? Cu ce scop va asezati? Care este beneficiul acestei activitati?”. Maestrul Deshimaru ii ironiza deseori pe cei care il intrebau in permanenta de ce? de ce? de ce? El povestea: “Cand eram tanar, i-am pus aceeasi intrebare lui Kodo Sawaki si el mi-a raspuns: «Zazenul nu foloseste la nimic». Acest raspuns mi-a decis viata. M am gandit atunci ca este demn si uimitor sa faci toate aceste eforturi fara nici un scop, caci viata spirituala cea mai inalta nu poate fi atinsa decat atunci cand nu mai exista nici cautarea profitului, nici teama de a pierde.”

In ceea ce priveste intrebarea “De ce practicati zazen?”, nu poate fi vorba de un ras­puns sincer decat in una din cele trei ipostaze: din calcul sau interes, din obligatie sau datorita unei minti complicate. Numai cand toate “de ce”-urile sunt uitate in mod natural, zazenul devine zazen si exprima automat forma sa maiestuoasa.

Kodo Sawaki spunea: “Oamenii sunt complet incurcati in iluziile lor si nimic nu arata mai clar nascocirile lor derizorii decat zazenul. Cand transcendem complicatiile realitatii, ne contemplam propria viata din perspectiva elevata a unei lumi infinite.” – Etienne Mokusho Zeisler

Leave a Comment